CITROEN

Itt minden CITROENT megtalálsz, még a legújabb CITROEN C3 Picasso-t

CITROEN C6


Ez egy templom valahol Reims és Párizs között, direkt jól megjegyezhető nevű faluban álltunk meg fotózni. A hely nevét természetesen elfelejtettem
Ez egy templom valahol Reims és Párizs között, direkt jól megjegyezhető nevű faluban álltunk meg fotózni. A hely nevét természetesen elfelejtettem

Hogy a C6 mennyire fontos modell a Citroënnek, már a Párizs belvárosában található szálloda utcai parkolójában felmérhettem. Két Ferrari és egy Bentley; ezek nyilván annyira tré járművek voltak, igazán nem engedhették őket a mélygarázsba. Lelkes gyakorló hiénaként pedig akkor nyugodott meg teljesen a lelkem, amikor szobám ajtaján megtaláltam a díjszabást: egy éjszaka 750 euró. És volt kolléga, aki 930 eurós lakosztályba került.

hirdetés

Igazuk is van. Ha már meghívnak minket, hogy olyan autót vezessünk, amivel immár Chirac elnök is jár (kipróbálta és vett kettőt, ő az első C6-tulajdonos), mégsem dughatnak minket valami odúba. És az a legkevesebb, hogy elvisznek minket Reimsbe, ahol az ország egyik legpatinásabb pezsgőpincéjében megtekinthetjük azt az 1874-ben lezárt palackot, amelybe a világ első száraz pezsgőjét töltötték. Értékéről az idegenvezető csak annyit mondott: titok.

Az első Brut
Pommery asszony
Pommery asszony

Louise Pommery 1858-ban, 39 évesen örökölte férjétől a reimsi pezsgőgyártó üzemet. Üzleti érzékével, a PR és a marketing jelentőségének felismerésével világhírűvé tette a családnevével fémjelzett italokat. Az igazi áttörést az hozta, amikor a telhetetlen asszony elunta, hogy az édes, hamar telítettségérzetet keltő pezsgőt csak desszertitalként fogyasztják, és a forgalom növelése érdekében, az igényes alkoholisták nagy örömére, 1874-ben gyártatni kezdte a bármikor, bármihez iható buborékos borszármazékot, az édesítetlen, kis cukortartalmú, azaz száraz pezsgőt.

Előtérben az első brut
Előtérben az első brut

A világ első száraz pezsgőjével töltött 131 éves palack a 18 kilométer hosszú, 25 millió palack pezsgőt érlelő pincerendszer legféltettebb kincse. A Pommery pezsgőüzem 87 országban forgalmazza termékeit, ha jól emlékszem, évente 4 millió palack pezsgőt adnak el világszerte. A brut szinte kiszorította a piacról az édes és félédes pezsgőket, a világ éves pezsgőfogyasztásának ma már csak tíz százaléka nem száraz.

Na de döntsük már el, iszunk-e, vagy vezetünk: térjünk vissza az autóhoz. Itt van például a külseje. A C6 előgördült valahonnan a történelemmel kevert jövőből, és négyfelé, két nagyobb és két kisebb cafatra tépte az emberiséget. A férfiak szerint k**va jól néz ki, a nőknek meg leesik az álluk, és azt mondják: de csúnya! Aztán van pár férfi, aki szerint ez egy gigantikus csótány, meg pár nő, akik úgy vélik, hogy ennél elegánsabb és szebb autót nem hordott még hátán a föld. Nem árulom el, hogy az első és harmadik közül melyik csoportba tartozom.

Az óriásbogár felszállni készül
Az óriásbogár felszállni készül

A C6 nem egyszerűen szembemegy a divattal, hanem le se tojja. Miközben a legtöbb autógyártó egyre inkább megközelíti termékeivel egy üvegszemű légy arcát, ennek az autónak egész kicsik a fényszórói. Na jó, viszonylag. A hátsó szélvédő fogja magát, és homorú, ahogy a CX-en is volt. Hátra olyasmi lámpák kerültek, mint amiket a Nissan Primerán is találunk: felfelé kihólyagosodnak a karosszériából. Furi.


A motorháztető bogárhátú, az ablaksor krómkeretbe került, motiválatlan, de nem is zavaró krómcsík fut végig az ajtók alján is. A különleges felnik és kipufogóvégek meghökkentő, de stílusos kiegészítői a C6 toalettjének. A bekeretezett oldalablakú CX és XM után a Citroën visszahozta a DS hagyományát, a keret nélküli ajtókat. A C6 négy szárnyának belsején pedig egy másik retróelemet találunk, a köríves rekeszt, amelyet méltóságteljes lassúsággal mozgó letolható ajtó fed.

Digitális világ
Digitális világ

Kifogást csak a szerintem most is a Saxóból származó gusztustalan bajuszkapcsolók ellen tudok emelni, illetve nem értem, a C6 miért nem kapta meg a C4 fix kormányagyát. Ja, és a középkonzol egy az egyben a 407-ből/607-ből/új C5-ből származik, csak lekrómoztak néhány gombot. Nagy, különleges, de ez is csak PSA.


Még egyszer: nem árulom el, tetszik-e, vagy sem, de minden autógyártónak azt javaslom: ne féljenek attól, hogy különlegesben és érdekesben gondolkodjanak! Az ilyesmi jót tesz mindenkinek.

A C6 egyelőre két motorral létezik. A PSA el nem ítélhető módon nem alkotott újat, hanem fogta a háromliteres, V6-os benzinest és a Forddal közösen fejlesztett 2,7 literes, V6 HDI-t, beletette őket a C6-ba, és rájuk csapta a motorháztetőt: jók lesznek ezek ebbe is. Tényleg jó mindkettő, a dízel pedig éppúgy jobb, ahogy az ugyanígy motorizált 407 Coupéban is jobb volt.

Becsületes neve: 3.0i V6 24V
Becsületes neve: 3.0i V6 24V

A benzines leheletnyit csendesebb, a dízel közepes erejű szélnyit takarékosabb, és tornádónyit nyomatékosabb. A pici zajt simán elnyomja a rádió, a 13 liter feletti benzinzabálás helyett jó érzés 11 litert látni a kijelzőn, a nyomaték meg létkérdés. A csaknem 1,9 tonnás bálnának égető szüksége van minden newtoncentiméterre, hogy ne kelljen szégyenkeznie, ha 180-nál emelkedő jön az autópályán.

Szögletes a kipufogóvég
Szögletes a kipufogóvég

Lámpánál, rajtnál nem is a nyomaték miatt fog szégyenkezni, hanem a hatsebességes japán Aisin váltó miatt.Nehezen, sokára moccan, nyugalmas autózás közben elalszik, és nem tud mit kezdeni egy hirtelen padlógázzal. Nekem ez volt a C6-os leggyengébb, sőt egyetlen gyenge pontja - ugyanakkor még ez sem rosszabb, mint az európai felső-középmezőny átlaga.

A C6 Franciaország második legnagyobb személyautója, nem szűkölködhet luxuscikkekben. Természetesen már a legolcsóbb C6-hoz is jár a kétzónás automata klíma, kilenc légzsák, ESP, bixenon, automata ablaktörlő és a többi evidencia, de az autó sokkal-sokkal izgalmasabb miegymásokat is felhasznál a cégvezetők és kormányhivatalnokok szívének megnyerésére.

hirdetés

Vegyük hát sorra a különlegességeket, amik önmagukban már nem világújdonságok, de így összegyűjtve nagy sorozatban gyártott autóban még nemigen láttunk. Az Exclusive kivitel dízelváltozata a legdrágább C6, ebben a külön extrákkal nem ékesített modellben a következő kütyüket találjuk:

HUD

Amerikában már alig adnak el autót nélküle, Európában én eddig csak a BMW 5-ösben találkoztam vele. A C6 kivetíti a szélvédőre a sebességet, a reflektor visszajelzőjét és bekapcsolt navigációnál a követendő útirányt. A BMW-ben bizonyos testmagasság alatt és fölött nem látszott jól a vetítés, a C6-ban állítható a magasság és a fényerő is. Hasznos, okos dolog.

Aktív spoiler

Alapfelszereltség minden C6-ban. Eddig főként Porschék sajátja volt, most már egy nagy Citroënen is ott integet. Ha jól emlékszem, 110-nél emelkedik ki a szélvédő mögött, és 130-nál meredekebb szögbe helyezkedik. Lehet, hogy hasznos, viszont biztos, hogy látványos.

Rugógömb
Rugógömb

Hidropneumatikus felfüggesztés

Sok kolléga szidta, miszerint ráz tőle az autó. Én ezt nem vitatom, de a mienk nem rázott, egyik sem. Comfort állásban kényelmesen, puhán siklottunk, Sportban keményebben, de még mindég kényelmesen száguldottunk vele. A felső és alsó végállás kézzel kapcsolható, de 10 km/h alatt az autó nem engedi tovább a rugózás nélküli autózást, középső-felső állásban 40 km/h-ig terepezhetünk. 110 felett egy centit süllyed a kasztni. Pont, mint a C5-ben.


Kanyarba bevilágító xenonfényszóró

Már egész kis tempónál, pár km/h-nál is működik, dugóban araszolva jól lehet vele idegesíteni az előttünk haladót. Ha ezt a liftezéssel is kombináljuk, garantált a megvetően, egyben irigykedően leső szempár a követett autó tükrében.

Hangvezérlés

Életem első hangvezérelhető autója, ami (miután véletlenül aktiváltam a rendszert a bal bajuszkapcsoló végével) radio on! kiáltásomra elsőre kitalálta, mit akarok, és bekapcsolta a rádiót. Ki viszont nem, soha. Még csiszolni kell az angol kiejtésemen?

Sávelhagyásra figyelmeztető fenékrezgető

Ez lehetne a C6-ban legnagyobb truváj, ha van ilyen szó, ha itt debütált volna, de sajnos már lelőtték a C4-ben. Tényleg rezeg, de csak körülbelül 80%-os találati arányban érzi a sávot. Ne vezessünk csukott szemmel!

Elektromos kézifék

A kapcsoló a kézifékkar konvencionális helyére került, így nem keresgéltem minden megállásnál, mint a Renault-kban. Ha az üzemi fék valamiért elpusztulna menet közben, folyamatosan húzva a kis kallantyút, ABS-es vészfékként is használható.


Felpattanó motorháztető

Erre gondoltam a kopfban. A gyalogosoltalmi rendszer egy angol konkurens szerint a Jaguar XK-ban mutatkozott be először a világnak - ha ez igaz, akkor a C6-ban tényleg semmi nincs, amit már ne láttunk volna máshol. A gázoláskor pirotechnikai segítséggel felugró, lágy puffanást biztosító motorháztető páratlan, négycsillagos gyalogosgázolás-tesztet eredményezett az EuroNCAP-nél.


És van még bőven kütyü, például felárért a hátul utazók a könyöktámaszon elhelyezett gombbal előretolhatják az anyósülést, a hátsó ülések gombnyomásra tévéfotelként hátradőlnek és előrecsúsznak, a tempomat kívánságra sebességhatárolóként is működik, ilyesmi.

Egy biztos: felső-középkategóriára jogosult francia vállalatvezetők, topmenedzserek és kormányhivatalnokok számára nincs többé kibúvó, ha kiöregedett alóluk eddigi 607-esük. Elfelejthetik az E-Mercit, az Ötös Bimmert, de még a jobban felszerelt Vectrákat és Mondeókat is. Nekik a C6 épp annyira kötelező, mint annak idején a DS volt. És a nem franciák első elhatározása is ez kell legyen a döntési folyamatban, ha a 13-15 milliós árkategóriából kell választaniuk: C6? Vagy valami más



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 6
Tegnapi: 1
Heti: 16
Havi: 9
Össz.: 11 616

Látogatottság növelés
Oldal: CITROEN C6
CITROEN - © 2008 - 2024 - citroen.hupont.hu

A HuPont.hu segítségével a weboldalkészítés gyors! Itt kezdődik a saját weboldalkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »